Almanya ve ABD’de gerçekleştirilen Eylül 2019 tarihli 1500 katılımcılı bir online ankette verilen yanıtlara göre insanlar plastik poşetlerin karbon ayak izinin et tüketimine ait karbon ayak izinden 2 kat fazla olduğuna inanıyor. Oysa, German Environment Agency’nin bilimsel çalışmalar sonucunda elde ettiği verilere göre et tüketmek plastik poşet kullanmaktan yaklaşık 260 kat daha fazla karbon ayak izi bırakmakta.
Plastik poşet kullanımı kişi başı yılda ortalama 3 kg karbon ayak izi bırakırken et tüketimi kişi başı yılda ortalama 790 kg karbon ayak izi bırakarak iklim krizine 263 kat daha az olumsuz bir katkı sağlamakta. Dolayısıyla, bu konuyla ilgili gerçeklere ters yönde gelişmiş olan algının birincil sorumlusu, iklim krizine yol açan kişisel eylemlerimize ilişkin ana akım medyada çıkan yanlış/çarpıtıcı/yetersiz haberlerin kamuoyunu yanıltıcı/eksik bilgilendirme yoluyla olumsuz etkilemesi olarak karşımıza çıkıyor.
Eldeki veri ve bilim-temelli hesaplamalara rağmen ulaşılan sonuçlarla böyle aşırı derecede farklı oranlarda çelişen inançların oluşmasına neden olan, gerçeklikten kopuk ve yaygınlık kazanmış bahse konu algının yaratılmasına yönelik manipülasyonların halen birincil aracı olan ana akım medyanın bu sorunlu gidişatla yüzleşmesi için anketle söz konusu verilerin karşılaştırıldığı haberlere Alman basınında geniş yer verildi.
Ankette ana soru olarak yöneltilen “Ortalama bir kişinin karbon ayak izini azaltmakta en güçlü etkiyi yaratacak (sonuca en fazla etki edecek) olan kişisel eylem nedir?” sorusuna Almanya’daki katılımcıların %22’si “plastik poşet kullanmamak”, %18’i “yılda 1 kez daha az uçak seyahati yapmak”, %16’sı “modern ısıtma ve yalıtım”, %15’i “bölgesel ve mevsimsel gıda tüketimi”, %14’ü “yakıt-verimli araç kullanmak”, %10’u “et tüketmemek” ve %5’i “elektronik eşyaların fişlerini kapalı durumdayken çekmek” şeklinde yanıt vermiş.
Aynı anket A.B.D.’de gerçekleştirildiğinde de “plastik poşet kullanmamak” yanıtı %22’de kalırken “et tüketmemek” yanıtı %12’de kalmış ve böylece gerçeklerin yine çok uzağında bir sonuca ulaşılmış.
Medyanın haber konusu seçimlerinin ve toplumu ilgilendiren meseleleri ele alırken çerçeveleme ve sunum tarzlarının ne kadar kritik önemde olduğu bu çarpıcı örnekle bir kez daha gözler önüne serilmişken hayvan katkılı ürünlerin tüketiminin iklim krizi ve diğer çevre sorunları açısından nasıl temel bir sorun teşkil ettiğinin daha doğru ve etkili iletişilmesi gerektiğine A.T. Kearney adlı küresel yönetim danışmanlık firmasının sağladığı yukarıdaki hesaplamalar sonrasında birçok uzman tarafından dikkat çekilmekte.
Yararlanılan kaynaklar:
1 – https://www.linkedin.com/pulse/what-reduces-our-personal-co2-footprint-we-have-clue-frank-bilstein/
2 – https://www.atkearney.com/