Dünyada eşi benzeri olmayan vegan peynir yasakları Türkiye’de tüketicileri ve üreticileri mağdur etmeye devam ederken Hindistan, hem tüketicileri hem de üreticileri koruyan bir vegan gıda mevzuatı hazırladı

Hindistan Gıda Güvenliği ve Standartları Kurumu (FSSAI), Hindistan’da vegan gıdalara yönelik ilk yasal düzenlemeyi hayata geçirdi. 2021’in eylül ayında çalışmalarına başlanan mevzuat, vegan gıdanın ne olduğunu ve markaların bu ürünleri nasıl etiketleyebileceğini açıkça tanımlıyor.

FSSAI “vegan gıda” tanımını, “hayvan kaynaklı hiçbir içerik barındırmayan bir tüketim maddesi” olarak yapıyor. Bu tanım ürünün içindekilerden başlıyor ve üretim sürecine kadar uzanıyor.

Düzenleme;

  • Üretim ortamlarının tamamının hayvansal ürünlerden arındırılmış olması gerektiğini belirtiyor. Ancak bu durum tamamen önlenemediği takdirde, markaların katı anti-kontaminasyon uygulamalarına bağlı kalmasını şart koşuyor.
  • FSSAI izin vermediği sürece, vegan gıdaların geliştirilmesi sırasında hayvanlar üzerinde deney yapılmasına da kesin bir yasak getiriyor.
  • Gıda ürünlerinin üzerinde, ürünlerin bitki bazlı olduğunu gösteren bir logo sergileme zorunluluğu getiriyor.
  • Ambalajlarda ise, gıdanın hayvan kaynaklı olmadığını açıkça ortaya koyan ve anlaşılır kılan bir ambalaj kullanmayı şart koşuyor.
  • Hindistan dışından ithal edilen vegan ürünlerin de aynı etiketleme kurallarına uymasını zorunlu kılıyor.

Hindistan bitki bazlı gıda pazarına yön veriyor

New Food Magazine’e göre, lezzet ve beslenme şirketi Kerry, Hindistan’ı bitki bazlı gıda sektörünün büyümesini sağlayan güçlü bir pazar olarak tanımlıyor. Vegan gıda seçeneklerine genel bir yatkınlık olduğunu gösteren anketler, nüfusun yüzde 41’inin halihazırda altı veya daha fazla bitkisel protein çeşidini tükettiğini ortaya koyuyor.

“Hindistan’da bitkisel proteinli gıdalar için fırsat ve potansiyel umut verici,” diyen Kerry Güneybatı Asya pazarlama direktörü Gunjan Pandey, “Şu anda bölgenin alternatif et pazarının değeri 171 milyon dolar. 2025 yılına kadar ise, yüzde 8,5’lik bileşik yıllık büyüme oranı (CAGR) bekleniyor. Son beş yılda, et yerine geçen ürünlerin lansman sayısı her yıl artış gösteriyor,” açıklamasında bulundu.

Pazardaki bu büyüme, popüler bir marka olan Good Dot gibi yerli vegan gıda şirketlerinin sayısını da artırıyor. FSSAI’nın bitki bazlı ürünlerin üretimi ve paketlenmesi için kesin kurallar getirmesinin ardında yatan nedenlerden biri de vegan gıda pazarındaki bu olumlu gelişme ve ilerleme.

Vegan gıdaların isimlendirme, etiketleme ve üretimindeki sorunlar

Hindistan; vegan gıdaların isimlendirme ve etiketlemesine yakın zamanda kısıtlama getiren Fransa ve Güney Afrika’ya, hatta vegan peynir üretimine yasak getiren Türkiye’ye oranla bitki bazlı gıda sektörünü çok daha benimsemiş durumda.

Her üç ülke de vegan gıda terminolojisine ve hatta üretimine ket vuruyor. Türkiye, “peynir izlenimi veren” vegan ürünlere yönelik genel yasağın ardından en son eleştirilen ülke oldu.


Kaynak: Plantbased News

Kapak fotoğrafı: Roam in Color / Unsplash

Önceki İçerikVegan Derneği İTÜ’deki vegan öğrencilerin beslenme hakkı için Ombudsmanlık’a başvurdu
Sonraki İçerikMahkeme, Fransa’da “vegan et” isimlendirme yasağını haksız bularak kararnameyi askıya aldı

CEVAP VER

Lütfen yorumunuzu giriniz!
Lütfen isminizi buraya giriniz

Bu site, istenmeyenleri azaltmak için Akismet kullanıyor. Yorum verilerinizin nasıl işlendiği hakkında daha fazla bilgi edinin.