Son yıllarda gıda endüstrisinde büyüyen bir trend olarak veganlığın popülerleşmesine tanıklık etmekteyiz. Avrupa’nın majör ülkelerinde veganlığa yönelik ilgi, farkındalık ve bilginin ne derece arttığını keşfetmek amacıyla 2014’ten günümüze olan tüketici eğilimlerini kıta boyunca inceleyen bir araştırma Ceuta Group tarafından yayımlandı.

Ceuta vegan olmanın kişiye sağladığı yararlar hakkında tüketicilerin kendilerini şimdiye kadar olanlardan çok daha yüksek bir skalada eğittiklerini, Google verilerini kullandıkları bir çalışmada, veganlıkla ilgili çok sayıda arama terimini analiz ederek ortaya çıkardı.

2014’ten bu yana bakıldığında, araştırma sonuçlarına göre, tüketicilerin vegan yaşam tarzına ilgisi bakımından %645’lik bir artışla Hollanda başı çekmekte. Hollanda’daki müşteriler 2018’in ilk 11 ayında et ikamesi ürünler için 97 milyon Avro harcadılar. Ülkenin %17’si kendini vejetaryen veya vegan kimliğiyle tanımlarken %25’lik bir kesim de genel et tüketimini azalttığını belirtti. Veganizmle ilgili söz konusu istatistikler açısından Hollanda’yı Yunanistan, Portekiz ve Birleşik Krallık takip etmekte. Türkiye Avrupa’da en hızlı yükseliş gösteren vegan piyasalara sahip ülkeler sıralamasında 8. sırada yer alarak önemli bir gelişmeye imza atmış oldu.

Ceuta’nın araştırması tüketicilerin veganlığı benimseme sebeplerini de açığa çıkarmak adına oldukça ilginç sonuçlar sağladı. Hayvan refahı insanların bitki-temelli beslenmeyi seçmelerinde halen ana sebep olarak yerini korurken sağlık gerekçeleriyle böyle bir seçime yönelenlerin sayısında ciddi bir artış gözlemlendi. Veganlığa olan ilginin dinamikleri anlamında en büyük yükseliş ise çevreyle ilgili sorunlara çözüm arayışı olarak göze çarpıyor. Veganlığın karbon ayak izini kısmaya nasıl bir katkısı olabileceğini araştıran insanların sayısında %159’luk bir artışla karşılaşıldı.

Ulaşılan sonuçlarla ilgili dikkat çekilen diğer bir nokta da İnternetin erişimimize açtığı faydalı bilgilerin zenginliği sayesinde vegan tüketimin yararlarıyla ilgili bilinçlenmenin ve buna bağlı somut değişimlerin kolaylaşmış olması ki böylece vegan yaşam tarzına ilişkin geleneksel mitlerin çoğuyla mücadelede önemli gelişmeler yaşanmış oldu.

Tüketici tercihlerinin çevreyle ilgili kaygılar ve sosyal sorumluluğu öne alan ürünleri talep etmeye doğru yükselen bir trend biçimini aldığı gerçeği Ceuta’nın bu yayınıyla biraz daha netlik kazandı. Örneğin, özellikle Y kuşağı (millennials) genç insanların %73’ü “işini etik gerekliliklere uygun tarzda yapan markalardan” (ethical brands) satın almaya daha istekli olduklarını ifade etmekte. Yine aynı çalışmanın sonuç bölümünde söz konusu eğilimlerin değerlendirilme olasılığı pek çok yönden cesaret ve umut verici olarak nitelendiriliyor.

Önceki İçerikVegan beslenme çocuklarda da mümkün ve sağlıklı
Sonraki İçerikHayvan bedeninin beyazı daha sağlıklı değil

CEVAP VER

Lütfen yorumunuzu giriniz!
Lütfen isminizi buraya giriniz

Bu site, istenmeyenleri azaltmak için Akismet kullanıyor. Yorum verilerinizin nasıl işlendiği hakkında daha fazla bilgi edinin.