Tüketici araştırması şirketi Twentify, Türkiye temsili 1010 katılımcı ile gerçekleştirdiği “Veganizm Farkındalık Araştırması” ile katılımcıların veganlık hakkındaki bilgi düzeyini, vegan olma sebeplerini, vegan ürün tercihlerini, tercih ettikleri markaları ve toplumun veganlığa bakışını irdeledi.
Araştırmayı web sitesinde duyuran Twentify, birkaç sene önce veganlığın anlamının çoğu kişi tarafından bilinmediğini, fakat bugün vejetaryen ile vegan arasındaki farkın artık pek çok kişi tarafından bilindiğini vurguluyor ve markalardan bu yaklaşımın talep edildiğini belirtiyor.
Twentify, veganizm ve hayvan hakları konusunda toplumsal farkındalığın her geçen gün arttığını söylerken, “Sırayla açılan vegan restoranlar, menülerine vegan ürünler ekleyen fast-food zincirleri, ‘V-label’ etiketlerinin paketler üzerinde yerlerini alması bu yaklaşımın tüketiciler tarafından nasıl benimsendiğinin ve talep edildiğinin en net göstergeleri,” diyor.
Katılımcı profili, araştırma yöntemi ve süreci
Araştırmanın Türkiye’deki vegan farkındalığını anlamak amacıyla gerçekleştirildiğini belirten araştırma ekibi, demografik açıdan hedef kitle olarak, %95’lik güven düzeyi ve 3.08’lik güven aralığı ile ABC1C2DE SES Grupları’nda yer alan 18 yaş ve üzeri kadın (%53) ve erkekleri belirlemiş.
26 Ekim 2021’de saha süreciyle başlayan araştırma, “Mobil Araştırma” yöntemi kullanılarak Twentify Bounty tüketici platformu üzerinde gerçekleştirilmiş, veri kontrol ve raporlama aşamalarıyla birlikte 12 Kasım 2021’de de tamamlanmış.
Vegan, veganlık nedir? Aşağıdakilerden hangisiyle ilgilidir?
Twentify’ın araştırma bulgularına göre, araştırmaya katılanların %60’ı veganlığın doğru tanımını biliyorken, sadece %5’inin bu konu hakkında herhangi bir fikir sahibi olmadığı belirtiliyor.
Buna rağmen, veganlığın çoğunlukla beslenme (%73) ve hayvan hakları (%63) ile ilgili olduğu düşünülüyor.
Vegan – Vejetaryen ayrımı
Katılımcıların %72’si veganlığın ve vejetaryenliğin birbirinden farklı şeyler olduğunun bilincinde.
Twentify’a göre kadınlar (%79), AB SES grubu (%91) ve veganlığın doğru tanımını bilen kişiler (%77), veganlık ve vejetaryenliğin birbirinden farklı olduğunun bilincinde.
Araştırmaya katılan kişilerin %9’u ise vegan olmakla ilgileniyor. %6’lık bölümü vejetaryenliğe ilgi duyuyor.
Öne çıkan bulgular
- Veganlığın doğru tanımı katılımcıların %60’ı tarafından biliniyor. Katılımcıların %72’si veganlığın ve vejetaryenliğin
birbirinden farklı şeyler olduğunun bilincinde. - Veganlık katılımcıların zihninde çoğunlukla beslenme (%73) ve hayvan hakları (%63) ile ilişkilendiriliyor.
- Veganların, vegan olmalarındaki en önemli etken arkadaş etkisi (%49). Vegan olmakla ilgilenen kişilerin en önemli sebebi medyada çıkan haberler (%51) ile sosyal medya veya influencer’lardan etkilenme (%32).
- Vegan ürünlerin en çok satın alındığı sektör kozmetik & kişisel bakım (%44). Ürünün hayvanlar üzerinde test edilmemiş olması vegan ürün seçiminde en önemli kriter olarak görülüyor (%60).
- Online pazar yerleri (%53) ve fiziksel marketler (%48) ise en çok vegan ürün alınan kanallar.
- Katılımcılar vegan ürünlere daha fazla para ödemeye razı olmadıklarını ifade ediyorlar. Ancak kadınlar (%32) ve veganlığın tanımını bilen kişiler (%32) daha fazla para ödeyeceklerini ifade ediyor.
- Katılımcılar endüstriyel hayvansal gıda üretiminin hayvan haklarına aykırı olduğunu (%50) düşünmenin yanında vegan beslenmenin insan doğasına uygun olmayan bir beslenme biçimi olduğunu düşünmesi (%37) bir diğer önemli bulgu olarak çıkıyor.
Araştırmanın tamamını görmek için Twentify’ın web sitesini ziyaret ederek raporu edinebilirsiniz.
Kapak fotoğrafı: Alwin Jackson (Human Evolution)