Ay başında, İngiltere’deki televizyon kanallarında çarpıcı bir reklam yayınlandı. Bitki bazlı gıda şirketi Miami Burger ile Vegan Friendly’nin hazırladığı 30 saniyelik reklam filmi, gündelik yaşamımızdaki hayvan sömürüsü ışığında, eylem ve söylemlerimizdeki çelişkileri görünür kılarak bireylere ulaşmayı ve farkındalık yaratmayı amaçlıyor.

Channel 4, Sky Max ve Sky Cinema kanallarında gösterilen, kısa ve hızlı geçişlerle de olsa pek çok kişi için tetikleyici görüntüler barındıran reklam, izleyicileri yedikleriyle ve bu yiyeceklerin elde edildiği hayvanlar arasında “bağlantı kurmaya” teşvik ediyor.

Sosyal medyada ilk kez Plantbased News’te yayınlanan reklamın Türkçe çevirisi ve altyazısı için Miami Burger ile irtibata geçtik ve düzenleme izni alarak YouTube dahil sosyal medya hesaplarımızda paylaştık. Mesajın, Türkiye’de de milyonlarca kişiye ulaşmasını, bireysel ve kurumsal düzeyde değişim yaratmasını umuyoruz.

“Gerçek eşitlik bu” (mu)?

Reklam; bir yandan okyanuslardaki plastik atıklardan boğa güreşlerine ve canlı hayvan pazarlarına kadar çeşitli hayvan ve insan hakları ihlallerinden bahseden bir arkadaş grubunun, diğer taraftan bu sohbetler sırasında sığır, tavuk ve balık gibi öldürülmüş hayvanların beden parçalarını iştahla yedikleri sahneleri içeriyor.

“Plastik pipetler okyanusları mahvediyor. Zavallı balıkların hiç şansı kalmıyor!” diyor bir kadın, önündeki kızarmış balıktan bir ısırık almadan önce.

Eşi ise, domuz parçasını ağzına atarken, “Hayvanları bizim kadar önemsemiyorlar bebeğim,” diye yanıtlıyor. Ardından kamera, ölmüş annesinin yanı başında korkunç koşullarda tutulan domuz yavrusuna geçiyor. Sonraki karelerde parçalara ayrılan etleri ve bu sırada paket servis kutusuna sıçrayan kanı görüyoruz.

Survivor: VIP finallerinde yayımlanan reklam

Vegan Friendly, 2020’de İsrail’de prime-time’da yayınlanan ve veganlığı teşvik eden reklam filmiyle de dünya çapında milyonlarca kişiye ulaşmıştı. Reklam, en çok izlenen TV şovu Survivor: VIP’nin finali esnasında yayınlanmış ve izlenme rekoru kırmıştı.

Bilişsel çelişki ve uykudan uyanmak

Plant Based News’e (PBN) konuşan Miami Burger’dan Tom Bursnall, senaryo ve çekimlere dair şunları söyledi:

“Rahatsız edici yakın çekim kamera çekimleri ve tüketim için katledilen hayvanların iç içe geçmiş kısa kliplerini kullanarak, bilişsel uyumsuzluğun zirveye çıktığı bir an yakalıyoruz: Bir karakter ‘Tüm canlılara eşit davranabilir miyiz lütfen?’ diye soruyor. Bu reklamla amacımız, milyonlarca insanı, özellikle kendilerini ‘hayvansever’ olarak tanımlayan kişileri, içinde bulduğumuz bilişsel uyumsuzluk uykusundan uyandırmaya yardımcı olmak.”

Bursnall, reklamdaki tüm oyuncuların vegan olduğunu ve elbette yalnızca vegan yemeklerin kullanıldığını belirtiyor.

Reklam, bağlantıyı kurmaya başlayan üç kişinin yemeklerine tiksintiyle bakmasıyla sona eriyor. Ekip, reklamın sonunda çelişkileriyle yüzleşen insanları maketheconnection.io adresine yönlendiriyor.

Bağlantıyı kurun, vegan olun

Google’da “Bağlantıyı kurun, vegan olun” yazdığınızda karşınıza hayvan ve hayvansal tüketiminin ardında yatan hayvan istismarına yönelik etik sorunlar ile beraber gezegene ve insan sağlığına zararlarını bulabilir, daha fazla bilgi için tvd.org.tr web sitemizdeki Neden Vegan başlığı altında yer alan içerikleri orijinal kaynaklarıyla birlikte okuyabilirsiniz.

Boğaziçi Üniversitesi Psikoloji mezunu Emre Kayatepe tarafından kaleme alınan aşağıdaki yazıyı ise, bilişsel çelişki kuramı, hayvan yeme davranışı ve veganlığa dair araştırmaları merak edenler için yeniden paylaşmak istiyoruz.

Önceki İçerikAdana dahil beş ildeki yaban keçisi avı mahkeme tarafından iptal edildi
Sonraki İçerikDidim Vegfest 2022 ve Didim deve güreşleri hakkında

CEVAP VER

Lütfen yorumunuzu giriniz!
Lütfen isminizi buraya giriniz

Bu site, istenmeyenleri azaltmak için Akismet kullanıyor. Yorum verilerinizin nasıl işlendiği hakkında daha fazla bilgi edinin.